قسمت سوم مجله تصویری ره پیش به روی آنتن رفت

قسمت سوم مجله تصویری «ره‌پیش» با محوریت بازخوانی جنگ دوازده‌روزه ایران و رژیم صهیونیستی از منظر هنر و هنرمندان از شبکه استانی قزوین پخش شد؛ مشروح قسمت سوم این مجله در گزارش زیر درج شده است.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قزوین، قسمت سوم مجله تصویری «ره‌پیش» با محوریت بازخوانی جنگ دوازده‌روزه ایران و رژیم صهیونیستی از منظر هنر و هنرمندان، روز گذشته ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ ساعت ۱۸ از شبکه استانی قزوین پخش شد.
این قسمت با حضور مجری کارشناس بخش “حماسه و جنگ” امیر کمالی الموتی مستندساز، مهمان بخش “روایت جنگ” اسحاق چگینی آهنگساز و استاد دانشگاه و مهمان بخش “هنر و جنگ” حسام ساروخانی آهنگساز روی آنتن رفت.

هر هنرمندی باید در کارنامه خود ترانه‌ای برای وطن داشته باشد

در ابتدا اسحاق چگینی، آهنگساز و استاد دانشگاه اظهار کرد: ما در میز مذاکره بودیم و هیچ‌کس توقع نداشت که جنگی شروع شود، ولی جهان، جهانی بی‌رحم و دروغگوست و در واقع به ما تجاوز شد. قطعاً این تجاوز محکوم است و هر ایرانی غیرتمندی از تجاوز به کشورش بسیار ناراحت خواهد شد، من هم مانند همه ایرانی‌ها در روزهای اول بسیار خشمگین و ناراحت بودم.
وی بیان کرد: در ایام جنگ تصانیف وطنی و ملی مانند «ایران ای سرای امید» معمولاً در ذهن انسان مرور می‌شود، قاعدتاً ما به این ترانه‌ها نیاز داریم، زیرا وحدت ملی رمز موفقیت و پیروزی ماست؛ نه‌فقط در دوران بحران بلکه در همه مواقع و در در روزهای جنگ نیز همین کلیدواژه‌ها در ذهن همه ما مرور می‌شد.
چگینی افزود: در روزهای آغازین جنگ در گروه موسیقی که داریم نوشتم امروز باید در مورد ایران بخوانیم، به یاد ایران و همه کسانی که مظلومانه شهید شدند بخوانیم؛ کودکان، زنان بی‌گناه و حتی نظامیان که مدافع وطن هستند بخوانیم تا یادمان باشد همه ما هم‌وطن هستیم.
وی اظهار کرد: اولین چیزی که به ذهنم خطور کرد مادرم بود که در تهران پیش برادرم زندگی می‌کرد. برادرم خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است به مادرم گفتم به قزوین بیا، اما گفت نه، همین‌جا می‌مانم؛ یا با هم شهید می‌شویم یا سالم برمی‌گردیم.
وی تاکید کرد: آن روزها به دنبال شعری درباره وطن می‌گشتم تا روی آن ملودی طراحی کنم که جنگ تمام شد و به آتش‌بس رسیدیم اما حتما این کار را انجام خواهم داد چراکه هر هنرمندی باید در کارنامه هنری خود یک ترانه برای وطن داشته باشد.
چگینی بیان کرد: هنرمند اساساً مخالف جنگ است؛ ما همیشه صلح‌طلب هستیم و می‌خواهیم مردم جهان در کنار هم با صلح و مهربانی زندگی کنند. اما جنگ اجتناب‌ناپذیر است و دفاع از خاک وطن و انسان‌های بی‌گناه زیباست.
وی گفت: ما همیشه جنگ را محکوم کرده‌ایم و در تمام فرهنگ‌ها برای شهیدان و کسانی که در راه وطن جان دادند احترام زیادی قائل‌اند که باید ما هم در این زمینه کارهایی انجام دهیم. همه آهنگسازان و هنرمندان باید پای کار بیایند و به یاد داشته باشند که برای ایران می‌سازیم. امیدوارم این اتفاق بیفتد و من هم سهمی داشته باشم.
این آهنگساز قزوینی یادآور شد: در دوران ۸ سال دفاع مقدس، با توجه به اقتضائات زمانی، موسیقی جنگ بیشتر مردانه و در محور نوحه و روضه بود، نقش زنان و صدای آنان بسیار خالی بود و همچنان هم خالی است، امیدوارم روزی زنان ما هم بتوانند برای وطنشان آزادانه بخوانند.
وی تصریح کرد: اگر قرار است فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت مردم ایران را جهانی کنیم، باید با زبان و ادبیات جهان سخن بگوییم. نمونه‌اش ترانه «بوم بوم تلاویو» بود که ۵۰۰ میلیون بازدید داشت و تأثیرگذاری به‌سزایی ایجاد کرد.
چگینی افزود: برای معرفی فرهنگ مقاومت ایران به جهان، چه در حوزه دفاع و چه سبک زندگی، نیازمند ابزار جهانی هستیم، هنرمند رنج را به شادی و اندیشه تبدیل می‌کند و مخاطب را وادار می‌سازد به اتفاقات ناخوشایند اما تحمیلی بیندیشد و قوی و آماده باشد؛ هنرمند باید در بزنگاه‌ها خردمندانه تصمیم بگیرد، حق و باطل را تشخیص دهد و در کنار مردم باشد.
وی تصریح کرد: هنرمند در همه احوالات مردم، از تولد تا مرگ، همراه آنان بوده است؛ چه در شادی و چه در غم، بنابراین هنرمند باید خردمندانه رفتار کند و در کنار مردم باشد.
این آهنگساز قزوینی ادامه داد: اگر بخواهیم مقاومت مردم ایران را به جهان مخابره کنیم و سندی برای نسل‌های بعدی باقی بگذاریم، نیازمند ابزارهایی چون آهنگسازی خوب، ارائه خوب و سرمایه‌گذاری درست هستیم اما در این زمینه‌ها کوتاهی و کم‌کاری شده است. متاسفانه موسیقی فقط در یک ژانر خلاصه شده و به‌ویژه صدا و سیما در این حوزه کوتاهی کرده است.

وی اظهار کرد: منِ هنرمند سال‌هاست از تصویر محرومم و سازم ممنوع‌‌الپخش است. چه توقعی هست که هنرمند محدود شود و بعد در بزنگاه از او بخواهیم اثرگذار باشد؟ این مهربانی باید دوسویه باشد. اگر هنرمندان احترام ببینند، حتماً پای کار می‌آیند و برای وطن کار می‌کنند. اما در عمل بارها کنسرت‌های ما تعطیل شده و جلوی ساز ما گلدان گذاشتند. امیدوارم یادمان باشد زبان هنر جهانی و بسیار تأثیرگذار است و هیچ تمدنی بدون پیوند با هنر ماندگار نخواهد شد.
چگینی مطرح کرد: امروزه نسل جدید موسیقی را به‌طور جدی و آکادمیک دنبال می‌کنند، اما باید بن‌مایه آثارشان حب وطن باشد، به ایرانی بودن خود ببالند و موسیقی‌های فاخر بسازند و هیچ چیز نباید باعث شود از وطن خود بیزار شوند.
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری، بیان کرد: امیدوارم روزی برسد که همه هنرمندان، چه زن و چه مرد، بتوانند آزادانه کار خود را ارائه دهند. آرزو دارم بانوان ایرانی بتوانند صدای خود را راحت به گوش همه برسانند، چراکه آنان نیمی از جمعیت و از لایه‌های تأثیرگذار جامعه هستند. همچنین توصیه می‌کنم برای ایران و برای ایجاد صلح و مهرورزی در جهان، تا می‌توانیم اثر تولید کنیم.

بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ علیه خبرنگاران را اسرائیل رقم زده است

در ادامه امیر کمالی‌الموتی، مستندساز قزوینی، اظهار کرد: آنچه از نوای جنگ به گوش ما می‌رسد، صدای خبرنگاران و رسانه‌هاست. شاید ادعا شود اسرائیل در جنگ غزه سهواً تعداد زیادی خبرنگار را کشته، اما واقعیت این‌گونه نیست. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ بین ۲۰ تا ۳۰ خبرنگار توسط اسرائیل کشته شده‌اند؛ بنابراین خبرنگارکشی در اسرائیل مسبوق به سابقه است.
وی بیان کرد: مشهورترین نمونه این جنایت، «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی ـ آمریکایی بود که در سال ۲۰۲۲ در حمله اسرائیل به جنین به شهادت رسید. همچنین «یاسر مرتجا» در جریان راهپیمایی سال ۲۰۱۸ هدف قرار گرفت و جان باخت؛ بر اساس پروتکل الحاقی کنوانسیون ژنو ۱۹۴۹، هدف قرار دادن خبرنگاران تحت هر وسیله‌ای جنایت جنگی محسوب می‌شود. اسرائیل از این موضوع آگاه است اما با وجود آن بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ علیه خبرنگاران را رقم زده است.
وی افزود: طبق گزارش‌های مختلف، بین ۱۷۸ تا ۲۲۸ خبرنگار و فعال رسانه‌ای توسط اسرائیل نابود شده‌اند. حملات اسرائیل تنها محدود به خبرنگاران نبوده بلکه شامل ساختمان‌های رسانه‌ای نیز می‌شود. در سال ۲۰۲۱ برج «الجلا» در غزه، محل فعالیت رسانه الجزیره، به جرم همکاری با حماس هدف قرار گرفت و با خاک یکسان شد.
کمالی‌الموتی خاطرنشان کرد: در ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ نیز اسرائیل ساختمان صدا و سیما را هدف قرار داد که این اقدام مصداق جنایت جنگی است. حتی نهادهای بین‌المللی این اقدام را محکوم کردند، هرچند این محکومیت‌ها بی‌اثر بود.
وی با اشاره به اقدامات فعالان رسانه‌ای گفت: خانم امامی نیز از دیگر مباحث جنگ ۱۲ روزه است که در لحظات حمله به ساختمان شیشه ای صدا و سیما دست از بیان حق و حقیقت نکشید اکنون نیز برای خبرنگاران خارجی تور مقاومت برگزار می‌کند. همچنین آقای هومن خلیلی پس از خروج از ساختمان صدا و سیما گفت: «اصلاً نمی‌ترسم»، که این نیز سطح دیگری از شجاعت را نشان داد.
وی تصریح کرد: در این حملات، نیما رجب‌پور ویرایشگر خبر و معصومه عظیمی کارمند اداری صدا و سیما نیز به شهادت رسیدند. رسانه امروز نقشی مهم دارد و امیدوارم همه ما در این جهان پرهیاهو و ظالم، صدای بی‌صدایان باشیم.

هنرمندان موسیقی در مواجهه با تجاوز اسرائیل آثار شاخصی خلق کردند

در پایان نیز حسام ساروخانی، آهنگساز قزوینی اظهار کرد: جنگ ما با رژیم منحوس صهیونیستی ۱۲ روز نبود، ما بیش از سه دهه است که با این رژیم مستقیم و غیرمستقیم می‌جنگیم. همان‌طور که خانم آرمیتا رضایی‌نژاد می‌گوید، چطور می‌گویند جنگ ۱۲ روزه، در حالی که من پدرم را ۵ هزار و ۷۴ روز پیش از دست داده‌ام؟ این نشان می‌دهد که ما خیلی وقت است با این رژیم کودک‌کش و ستمگر در حال مبارزه هستیم و امیدواریم هرچه زودتر از پهنۀ هستی و گیتی محو شود.
وی افزود: در تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی، هنرمندان ما به‌ویژه در حوزه موسیقی واکنش‌هایی نشان دادند و آثاری تولید و عرضه کردند که به پیشگاه مردم تقدیم شد. بسیاری از این آثار شاخص و قابل توجه بودند و نشان دادند که هنرمندان موسیقی که اغلب در کشور ما جدی گرفته نمی‌شوند و حتی تلویزیون از نشان دادن وسایل تولید آثارشان پرهیز دارد چقدر به موقع وارد عرصه شدند و آثار زیبا و ماندگاری خلق کردند.
وی بیان کرد: در طبقه اول باید به آثار بین‌المللی بپردازیم. تجاوز رژیم صهیونیستی به کشور ما یکی از اثراتی که داشت، بیدار شدن هنرمندان بین‌المللی بود، این نشان می‌دهد فریاد حق‌طلبی هنرمندان ما باعث شد تا در واکنش به این اتفاقات آثاری بین المللی منتشر شود؛ مانند اثر «بوم بوم تل‌آویو».

ساروخانی توضیح داد: در دسته دیگر، آثاری داشتیم که توسط هنرمندان دیگر با ابزارهای موسیقی تولید شد. برای مثال تولیدات مداحان و مادحین اهل بیت(ع) که هیچ‌گاه در زمره هنرمندان موسیقی طبقه‌بندی نمی‌شوند. کار حسین طاهری با اثر «خیبر خیبر یا صهیون» بسیار قابل توجه بود و در رسانه‌های ملی با زیرنویس انگلیسی، عربی و عبری منتشر شد.
وی ادامه داد: همچنین، کار شاخصی پیش از آغاز دهۀ محرم توسط محمود کریمی اجرا شد؛ او روی آهنگ درخشان محمد سعید و با دخل و تصرف در شعر تورج نگهبان که پیش‌تر توسط محمد نوری خوانده شده بود اثری ارائه کرد. برخی می‌گویند این کار از نظر حرفه‌ای درست نبود، اما این آثار ملی ما هستند و ایرادی ندارد که علاقه‌مندان آنها را بازخوانی کنند. مطمئنم صاحبان آثار هم واکنش منفی نخواهند داشت.
این آهنگساز قزوینی خاطرنشان کرد: یکی از آثار شاخص «سکوت تو بشکن» با شعر و ملودی سجاد محمدی و تنظیم امیر جمال‌فرد بود.
وی افزود: دسته دیگر، آثاری هستند که در رسانه‌های غیررسمی منتشر می‌شوند و از آن طریق به دست مخاطبان می‌رسند. من نام این بخش را «دستۀ غیررسمی» گذاشته‌ام. این آثار متعلق به ژانرهایی از موسیقی هستند که در رسانه‌های رسمی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اما در چنین بزنگاه‌هایی مجال بروز می‌یابند. این نشان می‌دهد که هنرمندان این حوزه، وطن‌دوست و مردم‌دوست هستند و نباید نادیده گرفته شوند. برای مثال، کار «بسم‌الله» از علی اردوان و اثر مهدیار بسیار مورد توجه قرار گرفت.
ساروخانی گفت: آثاری نیز توسط هوش مصنوعی تولید شد که با توجه به زمان‌بر بودن تولید آثار، ابزارهای مدرن در چنین بزنگاه‌هایی بسیار کمک‌کننده هستند.

وی همچنین بیان کرد: در دسته دیگر، آثاری وجود داشت که در رسانه‌های رسمی منتشر شدند. کار «ایران» از علی‌محمد معتمدی بسیار مورد توجه قرار گرفت و بارها توسط مردم شنیده شد. همچنین اثر فرزاد فرزین که منتشر شد، کاری شنیدنی بود.
این آهنگساز قزوینی عنوان کرد: کار خواننده رپ، یاس، هم بسیار خوب بود و کلیپ‌های زیادی برای این اثر ساخته شد.
وی در پایان اظهار کرد: همچنین شاخص‌ترین اثری که در حوزه تجاوز رژیم ستمگر به کشور ما منتشر شد، انگیزه بسیاری ایجاد کرد و اشک چشمان بسیاری را جاری ساخت، اثر محسن چاوشی بود.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری قزوین، علاقه مندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن سیماوی و پایگاه اینترنتی صدا و سیمای مرکز قزوین به تماشای مجله «ره‌پیش» بشینند، همچنین محتوای مکتوب قسمت‌های بعدی هر روز در همین آدرس درج خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *