بازگشت دوباره سنگ‌پا به قزوین!
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

مدیرآفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قزوین گفت: می‌توانیم خبر بازگشت دوباره”سنگ پا” به میان مردم را اعلام کنیم. سنگ پا به موطن اصلی خود؛ حمام خواهد رفت!.

بازگشت دوباره سنگ‌پا به قزوین!

روح اله شریفی مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قزوین در گفت‌و‌گو با ایسنا به فلسفه شکل‌گیری”سنگ‌پا” در استان قزوین اشاره کرد و گفت: حوزه هنری کشور از سال‌ها پیش با برپایی محفل “در حلقه‌ی رندان” تلاش کرد تا با اجرای برنامه‌های فاخر و تولید آثار هنری و ادبی طنز به سهم خود در تلطیف فضای اجتماعی و افزایش روحیه و شادی مردم  نقشی داشته باشد. بر همین اساس رفته رفته محفل طنز “سنگ پا” در قزوین نیز تشکیل شد و این برنامه با دعوت از شاعران و هنرمندان استان قزوین تلاش کرد تا با نوعی نقد اجتماعی با استفاده از عنصر طنز، کژتابی‌های اجتماعی را به تصویر کشیده و با شیرین زبانی مردم و مسئولین را به اصلاح وضع موجود دعوت کند. این محفل همیشه پذیرای چهره‌های ملی طنز بود و”سنگ پا” ساعات خوشی را برای همشهریان رقم می زد.

مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قزوین اعلام کرد: اینک پس از وقفه‌ی به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا، می‌توانیم خبر بازگشت دوباره سنگ پا به میان مردم را اعلام کنیم. سنگ پا به موطن اصلی خود؛ حمام خواهد رفت و به زودی پس از تعطیلات عید سعید فطر سری جدید این برنامه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بنا بر برنامه‌ی تدوین شده در حوزه هنری استان قزوین؛ سری جدید محفل طنز”سنگ پا” روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور استاد “ناصر فیض شاعر و طنزپرداز برجسته کشور، شعرا و طنزپردازن استان قزوین و با اجرای مهدی مردانی از نویسندگان مطرح کشوری در حمام قجر برگزار خواهد شد.

روح اله شریفی در پایان به اهمیت شعر طنز و نقش دیرنیه آن پرداخت و گفت: مردم هر کشوری در طول حیات خود فراز و فرودهای زیادی را تجربه می کنند. هر ملتی جوهره‌ی هویت خود را در روزگار پیروزی و شکست نشان می‌دهد و انباشت این تجربه ها در آثار ادبی بروز پیدا می کند. بر همین اساس داستان و شعر طنز نیز به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی ادبیات در مقاطع مختلف سیاسی و اجتماعی در کنار مردم بوده است. ایرانیان  ثابت کرده‌اند در روزهای سخت یا روزگار شادی و وفاق مردمانی شوخ طبع و بذله‌گو هستند. این ویژگی در میان مردم قزوین ظهور بیشتری پیدا کرده و وجود چهره‌های بزرگی همچون عبید زاکانی، دهخدا، نسیم شمال و… نشان از همین روحیه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *