حوزه هنری استان قزوین دبیرخانه رویداد ملی «بازیستا» شد
۲۵ آبان ۱۴۰۲

نشست خبری رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی بازیستا در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور رئیس حوزه هنری استان قزوین و دبیرِ رویداد ملی بازیستا، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و خبرنگاران رسانه‌های جمعی برگزار شد.

حوزه هنری استان قزوین دبیرخانه رویداد ملی «بازیستا» شد

بازوی تربیتی بازیستا

 اشاره: «بازیستا» اولین رویداد بازی‌نامه‌نویسی در مسیر رشد و تولید است که در قالب بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی‌های محیطی برگزار می‌شود. در این رویداد، نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌سازی براساس مجموعه موضوعات استخراج‌شده از محصولات فرهنگی با منابعی از جمله فیلم، کتاب، انیمیشن، سریال و کار خود را آغاز می‌کنند.

نشست خبری رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی بازیستا در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. در این نشست خبری «محمدرضا امامقلی» رئیس حوزه هنری استان قزوین و دبیرِ رویداد ملی بازیستا، «مسعود حسنلو» دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و «مسعود مهرداد» مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان و خبرنگاران رسانه‌های جمعی حضور داشتند.

بازوی تربیتی

محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری استان قزوین، جزئیات این رویداد را شرح داد. وی با تاکید بر اینکه بازی به‌نوعی یک بازوی تربیتی به شمار می‌آید، اضافه کرد: به دلیل وجود تعامل و فضای اجتماعی‌ای که بازی ایجاد می‌کند، وجه تربیتی بالایی دارد. امروزه بازی از پرتراکنش‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و کشور ما است. ما درحال تجربه‌اندوزی در این حوزه هستیم و سعی داریم بازی را به‌عنوان یک تجربه جدید گردشگری معرفی کنیم. اگر جایگاه و اهمیت بازی در میان سیاست‌گذاران و مسئولان این حوزه مشخص شود، می‌توانیم به آینده این حوزه امیدوار باشیم. در این رویداد، نوجوان‌ها قرار است نسبت به مفاهیم دینی، ملی و هویتی و همچنین محصولات رسانه‌ای و فرهنگی کنشگری داشته باشند. به همین خاطر موضوعات رویداد طوری انتخاب شده‌اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند. ایران من، قهرمان من، آیین من و بخش‌های ویژه از جمله عرصه‌های مهم این رویداد است.

رئیس حوزه هنری استان قزوین در ادامه اضافه کرد: قرار است نوجوان‌ها در رویداد بازیستا در سه حوزه به طراحی بازی بپردازند که عبارت‌اند از:

بازی رومیزی: دسته‌ای از بازی‌ها که می‌تواند شامل صفحه بازی، مهره‌ها، کارت‌ها، تاس و… باشند و عموما به صورت گروهی و در جمع‌های دوستانه و خانوادگی بازی می‌شود و تعامل افراد با بازی و بین افراد، از طریق همین ابزارها انجام می‌شود.

بازی محیطی: دسته‌ای از بازی‌ها که در یک محیط نسبتا وسیع و گسترده بازی می‌شود. تعامل افراد با بازی از طریق معماها، چالش‌ها، پیدا کردن وسایل و… در محیط بازی انجام می‌شود.

اتاق فرار: یک نمونه خاص و ویژه از بازی‌های محیطی که محیط بازی آن، به یک یا چند اتاق محدود می‌شود. مانند بازی محیطی، افراد باید ماموریت اتاق را در زمان مشخص شده انجام دهند و از طریق وسایل، معماها، راهنمایی‌ها و چالش‌ها به بازی بپردازند.

دبیر رویداد بازیستا ادامه داد: بازیستا در بخش ایران شامل موضوعاتی همچون تاریخ انقلاب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اماکن تاریخی، بخش قهرمان من شامل موضوعاتی همچون اساطیر شاهنامه، دانشمندان و اندیشمندان، قهرمانان ملی، شهدا و فرماندهان، بخش آئین من شامل موضوعاتی همچون غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور و بخش ویژه شامل موضوعاتی همچون پیشرفت و هیس‌طوری (در بخش هیسطوری بیش از ۶۰۰هزار دانش‌آموز شرکت کرده‌اند) است.

این رویداد از ۱۶ آبان‌ماه شروع شده و تا پایان دی‌ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام به سایت www. baazista. ir مراجعه کنند. همچنین در ماه‌های آذر و دی رویدادهای استانی در مراکز استان‌هایی چون تهران، گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد برگزار می‌شود. قرار است بهمن‌ماه مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شود.

۲۰ عنوان جایزه در این رویداد در نظر گرفته شده است که سه جایزه اول آن به این صورت است که به سه نفر اول در هر بخش ۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود، جزئیات ۱۷ عنوان جایزه دیگر از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

طرح های برگزیده وارد «باشگاه بازیستا» می شوند

این نشست خبری با صحبت‌های مسعود مهراد درباره اولین رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی ویژه نوجوانان (بازیستا) ادامه پیدا کرد. مهراد با بیان اینکه هدف ما از طراحی بازی، بازی‌سازی، بازی‌وارسازی و کنش در مصرف است، افزود: سعی داریم بر روی یکسری محصولات فرهنگی جریان‌سازی کنیم. یکی از این محصولات، بازی‌نامه‌نویسی بازیستاست که مختص نوجوانان برگزار می‌شود.

مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: اساس بازی‌نامه، گفتن قصه است. قصه‌ای که براساس یکسری مفاهیم بازی‌سازی نوشته شده است. ما می‌خواهیم از طریق کنشگری مخاطب، «بازی‌نامه‌نویسی» را به «بازی‌سازی» تبدیل کنیم. امروز دنیای روایت‌هاست و نوجوان امروز، نیاز به روایت‌هایی از جنس خودش دارد. بازی‌نامه برای توسعه، به قصه نیاز دارد و قصه برای روایت و شکل‌گیری، به معرف و شناخت نسبت به آن موضوع، واقعیت و شخصیت نیاز دارد.

مهراد افزود: به‌زودی «باشگاه بازیستا» را راه‌اندازی می‌کنیم و در ادامه، طرح‌های برگزیده رویداد بازیستا، وارد «باشگاه بازیستا» می‌شوند و اعضا به هسته‌هایی تبدیل می‌شوند که در تولید بازی وارد میدان خواهند شد. قرار نیست اعضایی که در رویداد بازیستا حضور پیدا می‌کنند، به حال خودشان رها شوند و این استمرار با دبیرخانه برقرار خواهد بود.

نوجوانان با بازیستا، آینده روشن‌ تر و کارآمدتری را رقم می زنند

در ادامه این نشست دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی توضیحاتی در مورد بازی های نامه نویسی داد. مسعود حسنلو با بیان اینکه بازی و بازی‌نامه‌نویسی مهم‌ترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی است، تاکید کرد: ما با جامعه پیچیده‌ای مواجه هستیم و تنها دانشی که توان پاسخگویی به این پیچیدگی را دارد، دانش طراحی بازی است. الان در حوزه سیاست‌گذاری در کسب‌وکارها به بازی توجه شده است. جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد می‌کند؛ با فرآیندهای بازی می‌توان آن را مدیریت کرد. طراحی بازی به عنوان الگوی سیاست‌گذاری مطرح است. نیمی از جمعیت ما روزانه با مفهوم بازی درگیر هستند. امروزه آموزش‌ها، هویت‌یابی و کسب‌وکارها از طریق بازی انجام می‌شود. بازیستا دست روی نقطه درستی گذاشته است. ما می‌توانیم به آینده‌ای امیدوار باشیم که نوجوانان ما با بازیستا، آینده روشن‌تر، بهتر و کارآمدتری را برای کشور رقم بزنند. کشف و پرورش این رویداد برعهده حوزه هنری انقلاب اسلامی است.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای رویداد بازیستا تمرکز بر سرگرمی‌های نوظهور همچون اتاق فرار، بازی‌های محیطی و گلد گیم‌هاست، ادامه داد: شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستری است که خانواده‌ها به آن احتیاج دارند. همچنین بازی‌نامه‌نویسی بستری است که باید به کسب‌وکارهای پایدار تبدیل شوند و تا زمانی که این الگوها به کسب‌وکارهای پایدار تبدیل نشوند، تأثیری در این حوزه نخواهند داشت و این نکته‌ای است که ما علاقه‌مندیم آن را به صورت جدی پیگیری کنیم. اینها محور اصلی رویداد است.

وی افزود: برای حل مسائل اجتماعی در جامعه نیازمند فناوری‌های نرم هستیم. مسائلی چون محیط زیست، از بین رفتن گنجینه زبان فارسی، هویت ملی، مسائل مختلف اجتماعی را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نرم و ابزارهایی که سبب تغییرات اجتماعی می‌شوند، حل کرد.

در پایان نشست اولین رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی، پوستر این رویداد رونمایی شد.

https://menta-qazvin.ir/art/1402/08/15/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%b1%d9%88%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%a7/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *