رویداد جستار نویسی روایی در قزوین برگزار می‌شود
۵ دی ۱۴۰۰

مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین گفت:رویداد جستار نویسی روایی با هدف تشریح وضع موجود و ترسیم چشم انداز آینده جامعه توسط حوزه هنری استان قزوین برگزار می‌شود.

رویداد جستار نویسی روایی در قزوین برگزار می‌شود

روح الله شریفی با اشاره به برگزاری دوره جستار نویسی توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین اظهار کرد: یکی از هدف‌های کلان حوزه هنری استان قزوین در برنامه ریزی سند تحولی تکیه بر مقوله‌ی پیشرفت است؛ ما به این فکر می‌کنیم که استان قزوین در آینده چه وضعیتی دارد؟ چشم انداز ما از آینده چیست و قرار است به کجا برسیم و برای پاسخ به این سوال مهم ما باید به نقد گذشته، توصیف وضعیت فعلی و ترسیم چشم انداز آینده بپردازیم.

مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین ادامه داد: برای رسیدن به اهداف ذکر شده به هنر و هنرمندان نیاز جدی و مبرم داریم، آفرینش‌های ادبی در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند و اینجاست که “روایت” به عنوان هسته مرکزی ترسیم هویت فردی و جمعی ما از گذشته تا اکنون و آینده نقشی جدی پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون در چه موقعیتی قرار داریم؟ چقدر زشت و چقدر زیبا هستیم؟ چقدر در آستانه خطر قرار داریم و چقدر باید خیالمان راحت باشد؟ نقش ما و دیگران چیست؟ اینها سوالاتی است که ما دوست داریم پرسیده و به آن پاسخی داده شود.

شریفی بیان کرد: به منظور ترسیم صحیح موقعیت و پاسخ به این سوالات در حوزه هنری انقلاب اسلامی تلاش کردیم در گام اول با برگزاری “رویدار جستارنویسی روایی” به توصیف وضعیت فعلی خودمان در استان قزوین کمک کنیم.

این مسئول اذعان کرد: هسته اصلی این رویداد جستار نویسی است. جستار یا ناداستان یکی از گونه‌های ادبی پرطرفدار و مهم است که در سال‌های اخیر اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده. نویسنده در قالب روایت و قصه اش ما را با موضوعی آشنا کرده و دیدگاه شخصی اش را بیان می‌کند.

مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین یادآور شد: به عنوان مثال “سنگی بر گوری” روایت جلال احمد از زندگی شخصی اش است. “نفحات نفت” رضا امیرخانی به مقوله اقتصاد سرتاپا نفتی ما پرداخته یا در “دو گزارش از خرمشهر” آقایان مرتضی سرهنگی و بهبودی به روایت حضور آنها در خرمشهر ۳۷ و ۶۷ پرداخته است.

شریفی گفت: این رویداد جستارنویسی روایی، یک مسابقه دو ماهه با موضوع استان قزوین، آدم‌ها، مکان‌ها و هویت شهری آن در روزگار معاصر است. پس از ثبت نام در سایت حوزه هنری، مصاحبه برگزار خواهد شد و نفرات برگزیده وارد گود رقابت می‌شوند. ابتدا طی ۳ روز آموزش می‌بینند و سپس در یک بازدید دو روزه با سوژه‌های پیشنهادی حوزه هنری آشنا و نزدیک می‌شوند.

وی بیان کرد: استاد دوره آقای مهدی قزلی از استادان صاحب نام در ناداستان، روایت مستند، روزنامه نگاری و دبیر بسیاری از جایزه‌های ادبی مهم همچون جایزه جلال ال احمد هستند.

این مسئول تصریح کرد: ادامه رویداد به نگارش، بازنویسی و منتورینگ آثار خواهد گذشت و در پایان نفرات برگزیده معرفی می‌شوند و به برگزیدگان جوایز میلیونی اهدا می‌شود و به امید خدا آثار تولید شده در قالب کتابی منتشر خواهند شد.

مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قزوین در خاتمه خاطرنشان کرد: از همه علاقمندان به داستان نویسی، خبرنگاری، گزارش نویسی، جامعه شناسی شهری، دانشجویان و طلاب محترم، عزیزان فعال در فضای مجازی و… دعوت می‌کنیم در این رویداد شرکت کنند و به ما در ثبت یک روایت تازه و جان دار از استان قزوین ۱۴۰۰ کمک کنند.

گفتنی است برای شرکت در این رویداد کافی است به سایت https://www.artqazvin.ir/ مراجعه نموده و با تکمیل پرسشنامه پروسه‌ی ثبت نام را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *